Cicle “Art, Innovació i Tecnologia”

Nora Rodríguez: “Col·legis antibullying: El cervell social entra a l’aula”

Sala d’Actes de l’Edifici Hucha, dimecres, 13 de desembre, 16:00 hores.

Café-colo·loqui dirigida a directius i docents de centres educatius de Castelló i província amb l’educadora Nora Rodríguez.

Activitat organitzada en col·laboració amb la Diputación de Castellón

 

Nora Rodríguez treballa des de 1984 amb xiquets conflictius en condicions de marginalitat i és una de les pioneres en l’estudi de la violència escolar sobre la base de deu anys d’entrevistes a xiquets i adolescents en situacions de bullying. A més és creadora del Projecte Atenea, un model de prevenció i intervenció adaptable als diferents contextos escolars per a afrontar la violència en les aules, basat en xarxes de capital humà i en la promoció de la resiliència en els alumnes. Defensora dels Drets de la Infància, ha impulsat la creació del títol d’Especialista en Convivència i Assetjament Escolar des de l’Observatori Internacional de Justícia Juvenil de Brussel·les i és la creadora i directora del Congrés Internacional d’Educació del Cervell Social a les Aules que aborda l’altruisme pedagògic, la compassió activa i l’optimisme social com a pilars de la nova educació.

Els docents són el segon grup a Espanya que pateix burnout, la síndrome de desgast professional. Per açò Nora Rodríguez planteja un conjunt d’estratègies per a integrar el cervell social a les aules, per etapes evolutives, coneixent una mica més el cervell tal com ho mostren avui les neurociències en la seua confluència amb la pedagogia. Proposa integrar estratègies de neuroeducació que focalitzen en el cervell social per a promoure alumnes actius que aspiren a un futur millor en despertar el seu cervell social, que falten menys a classe i emmalalteixen menys i alhora perquè aprenen amb més entusiasme i automotivació ja que augmentar el contagi emocional positiu en l’aula genera mecanismes d’ajuda mútua espontanis que poden ser aprofitats pel professor; augmentant fins a un 13% el nivell dels aprenentatges.

La ‘Felicitat Responsable’ és la conseqüència d’activar el cervell social. No és moment que els professors senten la responsabilitat de la càrrega de l’entusiasme dels seus alumnes. Alguns estudis longitudinals mostren també que posar el focus en el cervell social, en la felicitat responsable des de preescolar, i durant el primer i segon cicle de Primària, genera beneficis emocionals, psicològics i morals que perduren fins a l’adolescència, època en què el cervell es reconecta novament, perquè ja sabem que l’adolescència és la vertadera oportunitat evolutiva.

L’única cosa que necessita el cervell social és connectar amb els altres. El que es fascinant és que amb només interactuar amb altres persones el cervell engega aspectes com l’empatia, l’altruisme, la lectura emocional, la facultat de predir accions d’uns altres, percebre de manera instantània l’estat interior d’altres persona, comprendre els seus sentiments i pensaments, sentir amb els altres, fins i tot llegir els senyals emocionals i no verbals, així com escoltar amb receptivitat, ressonar emocionalment, harmonitzar, comprendre pensaments i sentiments, o bé posar-se en el lloc de l’altre, avaluar el rostre mitjançant neurones especialitzades, i per si no fos poc percebre les intencions dels nostres semblants. I tot açò és capaç de dur-ho a terme quasi al mateix temps. La vertadera innovació és portar-ho ja a les aules.

Més encara si saben que a curt i mig termini les recerques confirmen que:

  • Aprenen a gestionar relacions més positives amb els seus iguals i amb els docents.
  • Aprenen a conduir el seu propi aprenentatge.
  • S’uneixen a programes educatius per interessos vertaders.
  • Són conscients de les diferències culturals i opten per altres llengües.
  • Es relacionen efectivament amb persones diferents en un món globalitzat.
  • Obtenen millors resultats acadèmics.
  • Ajuda als alumnes a emetre judicis ben fonamentats, raonats i ètics, i a desenvolupar la flexibilitat, perseverança i confiança que necessiten per a aconseguir canvis significatius en el món.
  • Aprenen a formar comunitats d’aprenentatge.