Cicle “Els Imprescindibles de San Miguel”

Barroca del Conservatori Superior de Música de Castelló i Coro Francis Poulenc: «Cantata del Barroc Alemany»

Direcció: Ángel Sampedro (Orquestra) i Blanca Anabitarte (Cor)

Dissabte, 8 de febrer, Assaig amb públic, 17.00 hores. Concert a les 19.30 hores.

Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló. Entrada amb invitació gratuïta a recollir a la Casa Abadia (matins, de 8.00 a 15.00) i la Sala San Miguel (vesprades, de 17.30 a 20.30 hores).

En col·laboració de la Diputació de Castellón

La cantata (“cantada”, de l’italià cantara) és una peça musical escrita per a una o més veus solistes amb acompanyament musical, generalment en diversos moviments i a vegades amb un cor. Es distingeix de la peça per a ser tocada o «sonada» (la sonata). La cantata té el seu origen a principis del segle XVII, de manera simultània a l’òpera i a l’oratori. El tipus més antic de cantata, conegut com a cantata dóna camera, va ser compost per a veu solista sobre un text secular. Contenia diverses seccions en formes vocals contraposades, com són els recitatius i les àries.

A Alemanya la cantata sagrada va ser la que va tindre un major èxit perquè sota la influència del luteranisme va trobar terreny propici per al seu desenvolupament. Aquestes cantates eclesiàstiques van continuar rebent molt temps la denominació de Motets. Schütz, Buxtehude i Johann Cristoph Bach van ser els predecessors de Johann Sebastian Bach que van deixar els models més bells de cantates religioses. Amb aquest últim gran mestre, com es veurà oportunament, adquireix la cantata alemanya, sobretot la sagrada, la seua més ampli i esplèndid desenvolupament.

ORQUESTRA BARROCA DEL CONSERVATORI SUPERIOR DE CASTELLÓ

Violins: Ángel Sampedro, Teresa Casanova, Lourdes Rocher, Irene Soto, Sara Lluch, Alejandra Segovia, María Latorre, Luz Gassol

Violes: Gregorio Ibáñez, Jorge Pastor, Tomás Fabregat, Francisco José Díaz, Melani Ferrús

Violoncellos: Cristian Porras, Paula Alonso de Liébana