Cicle de xarrades-col·loqui “En primera persona”

Cesc Gelabert: “Ballar en el museu”

Dijous, 19 de maig, 19.30 hores. Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló (Enmig, 17. Castelló)

Entrada amb reserva prèvia gratuïta al correu cultura@fundacioncajacastellon.es (indicar nom+telèfon+nombre d’entrades)

El prestigiós ballarí i coreògraf Cesc Gelabert, pioner de la dansa contemporània, oferirà una xarra-espectacle amb intervencions de dansa a la Sala Sant Miquel dijous vinent, 19 de maig, amb motiu de les activitats organitzades per la Fundació Caixa Castelló durant la celebració del Dia Internacional dels Museus.

Cesc Gelabert inicia estudis de dansa amb Anna Maleras, incorporant-se al seu grup en 1969. La seua primera creació coreogràfica data de 1972 i des de llavors i fins al moment, ha desenvolupat Gelabert una contundent trajectòria. Se li reclama en importants companyies i el seu repertori artístic s’estén fins a noms com el de Mikhail Baryshnikov, per a qui va crear el sol In a landscape en 2003, a més de David Hughes, Balletto di Toscana, Tanztheater Komische Oper, Ballet Gulbenkian, Larumbe Dansa, Kukai o Hermès.

De la seua trobada amb la també coreògrafa Lydia Azzopardi en 1980, va sorgir un espectacle, Desfigurat, i l’inici d’una marxa conjunta. Començava a gestar-se la Gelabert-Azzopardi Companyia de Dansa, referent obligat hui en la dansa contemporània que es fa al nostre país.

Zumzum-Ca (1998), que va rebre el Premi Max, al millor espectacle de dansa i a la millor coreografia l’any 2000, Useless (2000), Kinema (2000), Ve regant flors des d’Havana a Morón (2003), Psitt!! Psitt!! (2005), Caravan (2005), Orion (2007) i el programa doble Conquassabit i Sense Fi, estrenat a l’abril de 2009 en el Teatre Lliure, són alguns dels treballs amb el segell d’aquesta companyia establida a Barcelona.

Les seues produccions més recents han sigut: Foot-ball (2015), en co-producció amb El Teatre Nacional de Catalunya, Mediapro i el patrocini del Futbol Club Barcelona i Escrit en l’aire (2016), un solo en el qual interpreta amb la veu i el moviment textos de Valère Novarina.

Paral·lelament al treball desenvolupat al costat de Lydia Azzopardi, Cesc Gelabert abandera una producció de solos, clarificadora de la personal investigació del moviment que interessa a aquest coreògraf. Preludis (2002), Im Schnitt I i II (1999) i Glimpse (2004), alguns exemples.

Ha col·laborat amb personalitats com Fabià Puigserver, Núria Espert, Jorge Laveli, Montserrat Caballé, Milva, Gerardo Vera, Pilar Miró, Lluís Pasqual, Emilio Sagi, Carles Santos, Frederic Amat, Mario Gas, Julia Migenes Johnson, José María Sánchez-Verdú, Kanjuro VII, Lorenzo Mariani o Giancarlo del Monaco, entre altres.

Entre altres guardons Cesc Gelabert ha rebut el Premi Nacional de Dansa de Catalunya, Medalla d’Or de les Arts Escèniques, Premi Ciutat de Barcelona, Premi Nacional de Dansa del Ministeri de Cultura, Premis Max, The Herald 2004 Angel Award, Premi Butaca, Aisge-Actua i Medalla d’Or al Mèrit Cultural 2020 de l’Ajuntament de Barcelona, entre altres.