Cicle Castelló en Ruta

Ruta solidària: la vida després de l’incendi en l’Alt Palància

Dissabte, 19 de novembre de 2022

Tipologia El passat 14 d’agost un incendi, iniciat per un llamp a Begís, va arrasar prop de 20.000 hectàrees pertanyents a 9 municipis de l’Alt Palància (Altura, Barraques, Begís, Xèrica, Sacanyet, Teresa, Toras, el Toro i Viver) i dos de La Regió muntanyenca (les Alcubles i Andilla).

Aquest incendi ha sigut el més devastador dels últims anys a la Comunitat Valenciana, obligant a desallotjar diversos municipis davant l’avanç sense control de les flames.

A més de considerables danys econòmics, en els sectors productius i infraestructures, el foc també ha consumit gran part dels seus paisatges; pinedes, carrascales o sabinares que tardaran dècades a tornar a recuperar la seua esplendor, sobretot perquè “plou sobre mullat”, ja que almenys un 40% de la superfície, ja va patir un altre gran incendi l’any 2012.

Això ha suposat una dura transformació de la vida dels veïns de les poblacions afectades pel foc que no sols han perdut els seus paisatges, sinó també molts d’ells els seus mitjans de vida, en un entorn que ja venia patint els efectes del despoblament.

Per això, aquesta activitat, amb visites guiades, pretén sensibilitzar sobre les conseqüències del foc, però també, malgrat que el paisatge puga resultar desolador, motivar a continuar visitant una comarca amb múltiples atractius que oferir, mitigant l’impacte negatiu que els efectes de l’incendi puguen tindre sobre el turisme d’interior.

Col·laborem amb els veïns a veure vida i futur on ara només hi ha cendres.

Recomanacions
  • Roba i calçat esportiu. Aigua i esmorzar.
Desplaçament
  • Autobús: eixida des de Castelló de la Plana amb possible parada a Sogorb per a recollir participants.
Tancament d’inscripcions
  • 14 de novembre de 2022

Preus, duració i punt de trobada

√ Preu: GRATUÏTA

√ Punt de trobada: 8:45h. Eixida de Castelló de la Plana (Avinguda Chatellerault, front Palau de la Festa)

√ 10.00 h. Ajuntament de Toràs i ruta Via Verda

√ 13.00 h. Masadas Blanques

√ 13.30 h. Ajuntament de Begís

√ 14.00 h. Menjar opcional a Begís, Rte. El Tren Pita (Menú 15€). CONFIRMAR RESERVA En FER LA INSCRIPCIÓ

√ 16.30 h. Ajuntament de Teresa

√ COMIDA NO INCLOSA. PLACES LIMITADES

√ S’inclou assegurança de responsabilitat civil

Descripció de l’activitat

Recorregut guiat per tres de les poblacions més afectades per l’incendi: Toràs, Begís i Teresa amb la finalitat de conéixer de primera mà l’impacte de l’incendi i el futur del territori.

Després de rebre’ns a l’alcalde a l’Ajuntament de Toràs, anirem a l’estació de Toràs-Bejis per a recórrer el tram de la Via Verda d’Ulls Negres fins al baixador de Masadas Blanques (uns 7 quilòmetres), accessible per a tots els públics. Al llarg del recorregut, es plantarà un arbre amb una placa commemorativa (cortesia de l’Ajuntament de Toràs), com a símbol del renàixer de la naturalesa després del foc.

Des de Masadas Blanques ens desplaçarem fins a Begís per a conéixer la situació de la localitat amb la corporació municipal i menjar en el restaurant El Tren Pita (menjar opcional).

Després del menjar, coneixerem Teresa i la seua senda del riu de la mà de membres del consistori.

Contacte:

Fundació Caixa Castelló