La Verge del Pilar entre Sant Jaume i Sant Pasqual, de la Real Fàbrica de Ceràmica de l’Alcora: Un exemple singular de panell devocional valencià en els fons artístics de la Fundació Caixa Castelló

Galleria Regionale della Sicilia Palazzo Abatellis (Via Alloro, 4. 90133 Palerm, Itàlia)

Del 26 de gener al 14 d’abril de 2024

Inauguració, divendres 26 de gener, 17.30 h.

Obert: de dimarts a dissabte, de 09.00 a 10.30 hores, i diumenges, de 09.00 a 13.00 h., tancat els dilluns

La producció de panells ceràmics de caràcter devocional, i el protagonisme de primera magnitud dins del camp de les arts sumptuàries espanyoles aconseguit per la ceràmica valenciana, coincideix amb el gran impuls que va suposar la popularització de noves pràctiques de devoció popular a partir de la segona meitat del set-cents, afavorides gràcies a l’expansió demogràfica i econòmica, tant agrària com industrial, viscuda a les comarques del llevant espanyol, que d’altra banda és comú a tota Europa Occidental.

Una evidència que ratifica aquest tipus d’obres és la seva dispersió geogràfica. De fet, no es tracta d’una tipologia exclusiva de l’àmbit llevantí. Poden trobar-se en la resta de la Península i en altres països com Portugal o el sud d’Itàlia. En aquest context, la taulelleria valenciana, va dedicar especial atenció a la producció de panells ceràmics. Es tracta d’obres de caràcter únic. El seu interès artístic, estètic, històric, i fins i tot antropològic, constitueix un patrimoni singular, present en moltes poblacions de les comarques valencianes des de la segona meitat del segle XVIII.

La Verge del Pilar entre Sant Jaume i Sant Pasqual, Retaule ceràmic de la Real Fàbrica de Ceràmica de l’Alcora

Aquest panell dels fons artístics de la Fundació Caixa Castelló, des de la seva adquisició en 1965, és considerat una de les produccions de taulelleria més interessants de quantes van sortir dels forns de la Real Fàbrica de Ceràmica de l’Alcora. A més del valor estètic intrínsec que presenta aquest panell de 126×84 cm., amb una placa central de 63×42 cm., envoltat de taulellería de 21×21 cm., té la singularitat que estava instal·lada al pati d’entrada de l’edifici fundacional. La composició es presentava realçada per un marc rectilini d’estuc coronat per una gran venera entre garlandes simètriques de fulles i flors. La placa central narra l’aparició sobre una columna de jaspi de la Verge del Pilar (de clares al·lusions a la condició aragonesa dels comtes propietaris), amb el Nen en braços entre núvols i querubins. Al fons de la composició es veu el riu Ebre i la ciutat de Saragossa. Als peus de la columna presenta agenollats a l’apòstol Sant Jaume, patró d’Espanya, i a sant Pasqual Bailón, no sols també aragonès de Torrehermosa, sinó patró de la fàbrica en la denominació oficial de la qual figurava amb capella i festa anual, a més de ser un dels sants més representats en les plaques ceràmiques que van sortir de la Real Fàbrica.

Des de 2013 es troba a la Casa Abadia de la Fundació Caixa Castelló i ha estat exhibida en llocs com el Museu de Belles arts de Castelló; en el Museu de Ceràmica de l’Alcora; en el Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí de València; en el Museu Nacional d’Arts Decoratives de Madrid i el Museu de la Ceràmica Manolo Safont d’Onda.

Aquest projecte expositiu, realitzat amb la col·laboració de la Diputació de Castelló i la Universitat Jaume I, amb amb l’agregadoria cultural de l’Ambaixada d’Espanya a Itàlia i l’Institut Cervantes de Palerm, contínua la labor de divulgació d’aquesta obra. Ha estat comissariat pel personal de les dues institucions organitzadores, Valeria Sola, responsable de col·leccions artístiques del Palazzo Abatellis de Palerm i el tècnic de cultura de la Fundació Castelló, Alfredo Llopico. Reforça, en paraules del seu president, Joan Serafí Bernat, la línia d’internacionalització de la Fundació Caixa Castelló, amb la finalitat d’impulsar el sector artístic castellonenc i les seves indústries creatives, promovent la circulació i presència d’obres, produccions, artistes, creadores i creadors, agents i professionals culturals de la província de Castelló.

• Catàleg amb estudi historicoartístic sobre la ceràmica devocional i l’Alcora, amb el procés de restauració de la peça, prement aquí.