Terra Eixuta: una lectura de la creació contemporània de la Ribera a l’Horta
Edifici Cultural Leopoldo Peñarroja (La Moleta, 1. 12600 La Vall d’Uixó). De l’11 de desembre al 31 de gener de 2026
Inauguració, dijous, 11 de desembre, 19.30 hores.
‘Terra Eixuta: una lectura de la creació contemporània de la Ribera a l’Horta’ és una cartografia de la creació contemporània que naix d’un territori marcat per la fragilitat i la resiliència. L’exposició proposa un recorregut que supera la mera geografia i es converteix en un gest crític i d’acompanyament als processos de recerca d’una generació d’artistes que, després de l’impacte de la DANA, han reactivat el seu vincle amb el paisatge, la memòria i les dinàmiques socials, des de les comarques de la Ribera fins a l’Horta de la Comunitat Valenciana.
Les propostes reunides despleguen exercicis d’observació, escolta i experimentació, on el territori deixa de ser un simple teló de fons per a esdevenir un agent actiu de la creació.
-
Monique Bastiaans (Xiva) planteja intervencions que vinculen escultura i natura, com M-KLOK i El sisé silenci, on ferro i plantes autòctones es combinen en instal·lacions que ressonen amb el temps i el silenci del paisatge.
-
Ángeles Císcar (Turís) investiga l’aigua com a matèria i metàfora en les seues accions Acció 01. El curs de l’aigua i Acció 02. Horitzó, que integren vídeo, performance i estructures de canya en una poètica de resistència i memòria col·lectiva.
-
Cristina Guzman Traver (Aldaia) recupera tècniques ceràmiques en Xemeneies sense fum i Ulls de fang, peces que converteixen el fang en memòria viva d’un territori industrial i domèstic en transformació.
-
Àlex Marco (Benifaió) experimenta amb pintura i fotografia en Assaig residual. II i Black Matter, on la matèria pictòrica es converteix en rastre i sediment de la relació entre cos i territori.
-
Juan Carlos Nadal (Beniparrell) explora l’abstracció i la vibració cromàtica en Virginis i Gaia, dues obres que evoquen una lectura tel·lúrica i espiritual de la terra.
-
Rebeca Plana (Albalat de la Ribera) presenta Terra Eixuta. I i II, dues peces on el gest pictòric esdevé un crit visceral que tradueix en color i traç la tensió entre sequera i esperança.
-
María José Planells (Picanya) construeix amb Mirar-nos als propis ulls una instal·lació íntima de coixins brodats i espills que convida a un exercici col·lectiu d’autoobservació i cura.
-
Pepe Sanleon (Catarroja) presenta Alba vitreae, on el metall i la llum es fonen en superfícies que remeten a la memòria industrial i a la resiliència de la matèria.
-
Carlos Sebastià (Catarroja) articula en 39° 59′ 44.558″ N, 0° 5′ 20.078″ W i TSPA2 una arqueologia emocional del territori, transformant materials acústics en mapes de temps i experiències.
-
Marc Martínez (València) reuneix en la sèrie Lleus un conjunt de fotografies duotono que capten la subtilesa de la llum i el moviment en els marges de l’Horta.
-
Hugo Martínez-Tormo (València) mostra Melted & Molten i Real/Unreal, obres que combinen plàstic fos, 3D i elements vius per interrogar-nos sobre la relació entre natura i artifici.
-
Rubén Tortosa (València) desplega en El tall del temps i Poètiques del desordre una reflexió visual sobre el pas del temps i la fragilitat de l’ordre, utilitzant la impressió digital i els recursos del laboratori mediàtic com a llenguatge plàstic.
-
Regina Quesada (València) presenta Inhumació, una obra que conjuga matèria orgànica i taula com a espai de memòria, evocant els processos de soterrament i regeneració de la vida.
El recorregut enllaça pràctiques que abracen la instal·lació, la pintura, el dibuix i la recerca material.
Terra Eixuta es presenta com un mapa coral de processos oberts, on el gest artístic esdevé un dispositiu de pensament i mediació. L’exposició activa noves lectures del territori i de la seua història recent i convida el públic a participar en una reconstrucció col·lectiva de significats, reforçant el teixit cultural contemporani i projectant-lo cap a futurs possibles.
Comissariat: Cristina Agàpito i Alfredo Llopico









