Ics (“X”)

Deu anys d’art d’acció a la Sala Sant Miquel de la Fundació Caixa Castelló

 

Sala Sant Miquel de la Fundació Caixa Castelló (carrer Enmig, 17. Castelló).
20 de desembre de 2024, 17, 23 i 30 de gener de 2025. Entrada lliure fins a completar aforament.

 

La Fundació Caixa Castelló celebra deu anys d’art d’acció a la Sala Sant Miquel de Castelló. Des de 2014, les Jornades de Performance s’han consolidat com una de les cites fixes de la programació anual de la Fundació Caixa Castelló. Es tracta d’una proposta artística ja arrelada a l’espai castellonenc, que facilita la inclusió de la poesia d’acció en el paradigma cultural d’aquest primer quart del segle XXI.

En aquesta edició, per commemorar el desè aniversari, es presenta un nou i ambiciós projecte curatorial a càrrec de l’artista i professor Álvaro Terrones, del professor i comissari Aramis López, i del tècnic de cultura de l’entitat castellonenca, Alfredo Llopico. Aquest projecte aprofita les prestacions pròpies del format d’aquesta trobada, celebrada al llarg de quatre sessions distribuïdes entre desembre de 2024 i gener de 2025. L’objectiu és establir un precedent amb un enfocament temàtic basat en la correlació entre dues idees principals.

Aquestes jornades són possibles gràcies a la col·laboració amb la Fundació Caixa Castelló de la Diputació de Castelló, la Universitat Politècnica de València i la Generalitat Valenciana. A més, i per primera vegada, la Sala Sant Miquel i l’Espai d’Art Contemporani de Castelló, amb l’IVC, uniran sinergies per dur a terme una jornada d’art d’acció que clausurarà aquestes jornades.

 

Jornada 1 | Divendres, 20 de desembre de 2024, 19.30 h.

Participarà el grup de performance de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, juntament amb Silvia Antolín, una artista càntabra resident a l’Hospitalet de Llobregat. Antolín, amb una àmplia trajectòria i experiència en pràctiques xamàniques, desenvolupa la seua obra en l’àmbit de la performance més experimental, explorant les implicacions del cos en els territoris més contradictoris del social, polític i antropològic, abordant també qüestions de gènere significatives en el seu univers creatiu.

El grup de performance de la Facultat de Belles Arts, comissariat per Álvaro Terrones, està format per: Libertad Galán, Claudia Burguete, Paula Pedrero, Bryan Muñoz, Lola Royo, Marina Abad, Kelly Vanderpoel, Diego Hernández, Paula Sánchez, Marta de la Torre, Andrea Benedito Álvarez, María Solaz Perdices, Sara Carceller, Juan Romero, Teresa Vilar Esteve, Hugo López Montaner, Cláudia Sánchez Galan, Marina Martínez Contreras, Cristina Barber Gutiérrez, Neo Zanetti, Nerea Sande, Florencia Amadeo i Martina Palomino.

 

Jornada 2 | Divendres, 17 de gener de 2025, 19.30 h.

Bartolomé Ferrando, referent de la poesia experimental i l’art d’acció, compartirà la seua visió amb els artistes joves Alejandro Ocaña, Antoni Solera i Álvaro Terrones, actual professor de Performance, temps i experiència sensorial a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València.

Aquest esdeveniment se centrarà en l’art d’acció i la performance a través del treball dels cinc artistes amb els quals la Fundació Caixa Castelló col·labora des de la primera edició d’aquestes jornades. Els assistents tindran l’oportunitat d’explorar l’impacte de la poesia contemporània i com aquest art transforma el llenguatge i l’espai.

 

Jornada 3 | Dijous, 23 de gener de 2025, 19.30 h.

Tindrà lloc una conferència-performance titulada Transpermia, a càrrec de Marcel·lí Antúnez, figura clau de l’art transdisciplinari i transhumà, conegut per ser un dels fundadors de La Fura dels Baus i per la seua prolífica carrera.

Transpermia és una de les obres més icòniques de Marcel·lí Antúnez, on explora la relació entre tecnologia, cos humà i emocions. La peça planteja qüestions sobre la posthumanitat i la fusió entre l’orgànic i el tecnològic, combinant elements performatius, instal·lacions interactives i narratives immersives.

Mitjançant dispositius portables, Transpermia converteix el cos en una plataforma interactiva, implicant tant l’artista com el públic en l’acte creatiu. Fidel al seu estil, Antúnez presenta imatges que oscil·len entre el grotesc i el sublim, reflexionant sobre la coexistència entre allò humà i allò tecnològic.

 

Jornada 4 | Dijous, 30 de gener de 2025, 19.30 h.

Se celebrarà Pic Poemes 4, un esdeveniment comissariat per Aramis López. Aquest projecte col·laboratiu i participatiu proposa migracions de poesia pública experimental, performance i accions artístic-literàries-sonores en la seua quarta edició.

Aquesta sessió transcorrerà en l’entorn urbà en un recorregut des de la Sala Sant Miquel de Castelló fins a l’Espai d’Art Contemporani de Castelló.

Pic Poemes 4 reunirà propostes de diversos artistes, entre ells:

  • Alain Arias-Misson: exploració d’altres poemes públics.
  • Julien Blaine: l’acte com a poema.
  • Ignacio Gómez de Liaño: poesia ritual experimental.
  • Alex Francés: resistències i ferides de la paraula.
  • Dalmau & Górriz: ressonància dels llançadors de llibres.
  • Jaime Munárriz: performance audiovisual i textos generatius, com a conflicte entre realitat i imatge electrònica.

Aquestes performances aborden la complexa relació entre allò perenne i allò caduc des de tres perspectives:

  1. Dimensió social: consciència d’espècie i atenció a la comunitat més propera.
  2. Pla existencial: exploració d’allò que perdura i allò que s’extingeix.
  3. Aspecte natural: fenòmens de creixement, mort i desintegració.

Amb aquesta metodologia, el projecte busca apropar la performance al públic com una experiència estètica corporal, poetitzant idees i transformant-les en vivències significatives.

 

Aquest desè aniversari reafirma el compromís de la Fundació Caixa Castelló amb la creativitat i la innovació artística del territori, donant visibilitat a expressions contemporànies que connecten amb noves formes de pensament. A més, reforça el seu posicionament de suport a la cultura com a motor de transformació social, impulsant el diàleg entre art, societat i tendències emergents.

 

Edició 2023