Cuerpos dispositivos
Taller de creació escènica amb Lula Amir inspirat en les peces “Maldito bolero” i “Apuntes sobre la fragilidad”
Divendres, 6 de juny, de 18.00 a 21.00 hores, i dissabte, 7 de juny, de 10.00 a 13.00 hores
Participació gratuïta amb reserva prèvia ací
Cuerpos dispositivos és un taller d’investigació i creació al voltant del moviment, la presència i la relació amb els altres. Al llarg de dues sessions de tres hores cadascuna, les persones participants exploraran com preparar el cos per a l’escena, com activar l’atenció i com crear des del que ocorre en el present, en contacte amb l’entorn i amb el grup.
Aquest workshop està basat en l’univers artístic de la coreògrafa Lula Amir, una de les sis artistes seleccionades en la residència de dansa contemporània Nodus 2024-Suera de la Fundació Caixa Castelló. Pren com a referència les seues obres Maldito bolero i Apunts sobre la fragilitat. Està dirigit a persones interessades en la dansa, l’escena i la investigació corporal, amb o sense experiència prèvia.
- Objectius:
-
- Desenvolupar una percepció corporal atenta i sensible.
- Explorar formes d’estar presents i disponibles des del cos.
- Investigar en grup a través del moviment, l’escolta i la improvisació.
- Crear una breu peça col·lectiva que es compartirà amb el públic al final del taller.
- Metodologia:
El treball s’estructura en dues fases:- Preparació i exploració: activació del cos mitjançant pràctiques somàtiques com el Katsugen Undo i el mètode Gaga; exercicis d’improvisació guiada i treball grupal d’investigació.
- Creació col·lectiva: composició d’una escena grupal a partir del treball desenvolupat en la fase anterior, que es mostrarà com a tancament del taller.
- Programa:
- Primera sessió
- Presentació del taller i del grup
- Escalfament amb tècniques somàtiques (Katsugen Undo i Gaga)
- Exercicis d’improvisació i escolta
- Primera fase d’investigació
- Posada en comú i tancament
- Segona sessió
- Escalfament corporal
- Segona fase d’investigació
- Composició grupal
- Presentació final davant del públic
- Primera sessió
Enfocament: Cossos Dispositius proposa un espai per a la pràctica de l’“estar-sent”: una forma d’estar presents i connectats, en relació amb els altres i amb l’entorn, on el cos no és només instrument sinó també territori de creació i ressonància.
Lula Amir és ballarina i coreògrafa resident a Màlaga, la trajectòria de la qual s’ha forjat a partir d’una formació no acadèmica i un intens recorregut autodidacta. Va iniciar el seu camí en la dansa en la vintena de la mà de Thomé Araujo, figura clau en el seu impuls inicial, juntament amb Ximena Carnevale, Vanesa López i Rebeca Carrera. Al llarg dels anys ha enriquit la seua pràctica amb seminaris impartits per referents reconeguts de l’escena contemporània internacional com Germán Jauregui (Cía. Vandekeybus), Ariadna Monfort (Cía. Batsheva), Chevi Muraday, María Cabeza de Vaca, Guillermo Weickert, Jordi Cortés, Cía. Mal Pelo, Daniel Abreu, Alberto Velasco i Lucas Condró, entre altres.
El seu treball s’inscriu en una recerca escènica que fusiona la dansa, la dramatúrgia corporal i la creació transdisciplinària, amb un fort èmfasi en allò íntim, polític i poètic del cos en escena. El 2023 va estrenar Libidinal, la seua primera obra com a directora per a quatre intèrprets, produïda per Factoría Echegaray. Eixe mateix any va estrenar Mientras tanto, la seua primera performance, dins del cicle Dansa Tangents del Museu Carmen Thyssen de Màlaga. En col·laboració amb la dramaturga Iro Vasalou participa com a cocreadora en Symposium, estrenada a Atenes amb el suport del Megaron Music Hall, l’Institut Cervantes i el Goethe-Institut.
Entre els seus treballs en solitari destaquen Un naufragio (Festival Femkultur, Pamplona, 2024) i Maldito bolero, la seua nova creació encara en procés, que ha sigut presentada parcialment al Festival Autòctonxs i el seu estrena oficial tindrà lloc en 2025. En les seues primeres etapes com a creadora va desenvolupar peces com Salsipuedes (2014), Miedo con patas (2018) i Espasmo (2019).
Ha format part de diverses companyies i col·lectius, com Ximena Carnevale Cía., amb qui va presentar treballs com Crudo, Cumpleaños feliz i La Necrópolis de las flores, a més de col·laborar amb creadors i agrupacions com Chevi Muraday, Cía. Óntico, Surterraneo, Mu (Teatro Físico) i el col·lectiu escènic The Lonely People.
Un dels seus projectes més destacats en l’àmbit del teatre social és Teatre en mans de dones, que codirigeix amb Pepa Gallegos, enfocat en la creació escènica amb dones no professionals des d’una perspectiva de gènere. A més, és cofundadora de La Fáctica, un projecte col·laboratiu de creació escènica desenvolupat entre Màlaga i Atenes al costat d’Iro Vasalou, amb programació en espais com el Festival de Dansa del Teatre Cervantes, el Chytirio Theatre d’Atenes, el Festival MAF, La Cochera Cabaret i La Casa Invisible.
El treball de Lula Amir es caracteritza per la hibridació de llenguatges, la potència expressiva del cos i una contínua indagació en les fissures del quotidià com a detonant poètic i polític. Les seues creacions habiten tant escenaris convencionals com espais no teatrals, revelant una veu singular dins de la dansa contemporània actual.