Terra Eixuta: una lectura de la creació contemporània de la Ribera a l’Horta
Sala Sant Miquel de la Fundació Caixa Castelló. Del 25 de setembre al 29 de novembre de 2025
Inauguració, dijous, 25 de setembre, 19.30 hores.
Obert: de dilluns a dissabte, de 17.30 a 20.30 hores, i dissabtes, a més, d’11.30 a 13.30 hores. Festius tancat.
‘Terra Eixuta: una lectura de la creació contemporània de la Ribera a l’Horta’ és una cartografia de la creació contemporània que naix d’un territori marcat per la fragilitat i la resiliència. L’exposició proposa un recorregut que supera la mera geografia i es converteix en un gest crític i d’acompanyament als processos de recerca d’una generació d’artistes que, després de l’impacte de la DANA, han reactivat el seu vincle amb el paisatge, la memòria i les dinàmiques socials, des de les comarques de la Ribera fins a l’Horta de la Comunitat Valenciana.
Les propostes reunides despleguen exercicis d’observació, escolta i experimentació, on el territori deixa de ser un simple teló de fons per a esdevenir un agent actiu de la creació.
-
Monique Bastiaans (Xiva) planteja intervencions que vinculen escultura i natura, com M-KLOK i El sisé silenci, on ferro i plantes autòctones es combinen en instal·lacions que ressonen amb el temps i el silenci del paisatge.
-
Ángeles Císcar (Turís) investiga l’aigua com a matèria i metàfora en les seues accions Acció 01. El curs de l’aigua i Acció 02. Horitzó, que integren vídeo, performance i estructures de canya en una poètica de resistència i memòria col·lectiva.
-
Cristina Guzman Traver (Aldaia) recupera tècniques ceràmiques en Xemeneies sense fum i Ulls de fang, peces que converteixen el fang en memòria viva d’un territori industrial i domèstic en transformació.
-
Àlex Marco (Benifaió) experimenta amb pintura i fotografia en Assaig residual. II i Black Matter, on la matèria pictòrica es converteix en rastre i sediment de la relació entre cos i territori.
-
Juan Carlos Nadal (Beniparrell) explora l’abstracció i la vibració cromàtica en Virginis i Gaia, dues obres que evoquen una lectura tel·lúrica i espiritual de la terra.
-
Rebeca Plana (Albalat de la Ribera) presenta Terra Eixuta. I i II, dues peces on el gest pictòric esdevé un crit visceral que tradueix en color i traç la tensió entre sequera i esperança.
-
María José Planells (Picanya) construeix amb Mirar-nos als propis ulls una instal·lació íntima de coixins brodats i espills que convida a un exercici col·lectiu d’autoobservació i cura.
-
Pepe Sanleon (Catarroja) presenta Alba vitreae, on el metall i la llum es fonen en superfícies que remeten a la memòria industrial i a la resiliència de la matèria.
-
Carlos Sebastià (Catarroja) articula en 39° 59′ 44.558″ N, 0° 5′ 20.078″ W i TSPA2 una arqueologia emocional del territori, transformant materials acústics en mapes de temps i experiències.
-
Marc Martínez (València) reuneix en la sèrie Lleus un conjunt de fotografies duotono que capten la subtilesa de la llum i el moviment en els marges de l’Horta.
-
Hugo Martínez-Tormo (València) mostra Melted & Molten i Real/Unreal, obres que combinen plàstic fos, 3D i elements vius per interrogar-nos sobre la relació entre natura i artifici.
-
Rubén Tortosa (València) desplega en El tall del temps i Poètiques del desordre una reflexió visual sobre el pas del temps i la fragilitat de l’ordre, utilitzant la impressió digital i els recursos del laboratori mediàtic com a llenguatge plàstic.
-
Regina Quesada (València) presenta Inhumació, una obra que conjuga matèria orgànica i taula com a espai de memòria, evocant els processos de soterrament i regeneració de la vida.
El recorregut enllaça pràctiques que abracen la instal·lació, la pintura, el dibuix i la recerca material.
Terra Eixuta es presenta com un mapa coral de processos oberts, on el gest artístic esdevé un dispositiu de pensament i mediació. L’exposició activa noves lectures del territori i de la seua història recent i convida el públic a participar en una reconstrucció col·lectiva de significats, reforçant el teixit cultural contemporani i projectant-lo cap a futurs possibles.
Comissariat: Cristina Agàpito i Alfredo Llopico









