Orquestra Barroca de Castelló: “Tre sestetti per tre violini, viola e due violoncelli obligatti. Op 1 de Gaetano Brunetti”
-
Divendres, 12 de novembre. Real Academia de España en Roma. 19.00 hores.
-
Dissabte, 13 de novembre, Museo della Musica. Venezia. 17.00 hores.
Entrada lliure en tots dos concerts. Reserva accés gratuït cultura@fundacioncajacastellon.es
Amb la col·laboració de la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, la Diputació de Castelló, la Universitat Jaume I de Castelló i el Conservatori Superior de Música Salvador Seguí de Castelló
Sestetto I
- Allegro con Maestà
- Cantabile
- Allegro assai
Sestetto III
- Larghetto con sordina
- Allegro non molto
- Allegretto grazioso
Sestetto IV
- Allegro moderato
- Larghetto
- Allegro assai
Gaetano Brunetti (Fano, 1744-Madrid, 1798) va ser un compositor, violinista i director d’orquestra italià actiu a Espanya durant la segona meitat del segle XVIII. Va ser una figura clau per al desenvolupament i la modernització de la música instrumental i va desenvolupar la seva carrera artística en la cort espanyola, durant els regnats de Carles III i Carles IV, així com en altres cases nobiliàries, entre les quals cal destacar la d’Alba.
Format a Itàlia, probablement amb el violinista Pietro Nardini, Brunetti es va traslladar a Madrid, juntament amb la seva família, en 1760. Va començar a treballar a la ciutat com a músic de l’orquestra del coliseu de la Creu. Uns anys després, en 1767, va entrar al servei del rei Carles III com a violinista de la Real Capella. Va treballar també com a mestre de violí del Príncep d’Astúries i com a compositor de música per a les diferents agrupacions cortesanes. En 1772 va ser nomenat músic de cambra de la cort, adquirint noves funcions entre les quals es trobaven compondre i dirigir la formació instrumental, supervisar les còpies de música per al príncep, seleccionar el repertori, adquirir obres, supervisar la labor dels violers i les seves actuacions sobre els instruments de la cambra, reclutar als instrumentistes necessaris per a les vetllades musicals i distribuir després els seus havers. En 1779, va ampliar les seves responsabilitats en la cort espanyola ocupant el càrrec de director dels espectacles del Real Lloc d’Aranjuez. I, després de l’ascens al tron de Carles IV, en 1788, Brunetti va ser nomenat director de música de la seva Real Cambra, ja que va exercir fins a la seva mort.
En aquest concert s’interpretaran per primera vegada en temps moderns tres obres pertanyents a la seva opera prima, els Sei sestetti per tre violini, viola e due violoncelli obligatti, composta durant els seus primers anys en la cort espanyola. L’única còpia manuscrita de la col·lecció localitzada fins al moment es conserva en l’Arxiu General del Palau Real de Madrid. Es conserven, així mateix, algunes còpies de la primera edició, que va ser realitzada en 1776 per l’impressor parisenc Jean Baptiste Venier. Totes dues fonts han estat estudiades per la Dra. Teresa Casanova per a elaborar una edició crítica de la música i aconseguir una cuidada interpretació de la mateixa amb criteris i instruments històrics.
Els assistents a la vetllada musical de l’Acadèmia d’Espanya a Roma podran gaudir de la que serà la primera interpretació d’aquestes obres des del segle XVIII, transportant-se a les vetllades musicals que van tenir lloc en les cambres reals del Palau Real de Madrid durant el regnat de Carles III.
Sextet Barroc del Conservatori Superior de Música de Castelló “Salvador Seguí”
Ángel Sampedro és des de la seva creació, en 2003, el director musical de l’Art Mvsico. Ha estat director de l’Orquestra Barroca del Comte Duc (Madrid) i durant 13 anys director de l’Orquestra Barroca de la Universitat de Salamanca.
S’especialitza en la interpretació de la música antiga amb Sigiswald Kuijken en el Koninklijk Conservatorium de la Haia. Ha treballat amb orquestres com: Nederlandse Bachverenigin Barokorkest, The Amsterdam Baroque Orchestra, La Chapelle Royale, Orchestra della Capella Musicale di San Petronio, entre altres. És catedràtic de violí barroc en el Conservatori Superior de Música de Castelló.
Teresa Casanova és professora de Viola Barroca en el Conservatori Superior de Música de Castelló. Així mateix, forma part, des de 2021, de l’equip investigador del Projecte DIDONE, amb seu en la Universitat Complutense de Madrid i finançat pel European Research Council, centrat en l’estudi de l’expressió musical de les emocions en l’òpera del segle XVIII.
És llicenciada en Violí Barroc pel Koninlijk Conservatorium de Brussel·les (2007) i màster en Interpretació Històrica del Violí per l’Erasmus Hogeschool de Brussel·les (2009), havent-se format en totes dues institucions amb el violinista Sigiswald Kuijken. En 2019 es doctora en Musicologia en la Universitat Complutense de Madrid, amb la tesi El intermezzo en la Cort d’Espanya (1738-1758).
Alejandra Segòvia és titulada superior en violí i finalitzant el grau superior de violí barroc en el Conservatori Superior de Castelló
Lourdes Rocher és titulada superior en violí i violí barroc, actualment realitza Màster en interpretació i recerca musical i l’últim curs de titulació de viola barroca en el Conservatori Superior de Castelló
Isabel Gómez-Serranillos és titulada superior en *ioloncello barroc en el *oninklijk Conservatorium de Brussel·les i Màster en recerca musical en la Universitat de València.
Alfons Rochera és titulat superior de violoncello en el Conservatori Superior de València i Màster en interpretació musical en Southeastern Louisiana University. Actualment cursant el grau Superior de violoncello barroc en el Conservatori Superior de Castelló.