Cicle “Un encuentro de estudiantes”

Nora Rodríguez: “Parar el Bullying en la generación del iPhone: Estrategias para prevenir el acoso y el control obsesivo dentro y fuera del mundo digital”

Paranimf de la Universitat Jaume I de Castelló

Dimecres, 13 de desembre, 10:30 hores

Accés per a grups escolars, de 12 a 16 anys, amb reserva prèvia al telèfon 964 232 551 o en la Casa Abadia de la Fundació Caixa Castelló.

 

La Fundació Caixa Castelló proposa una trobada d’estudiants amb la pedagoga Nora Rodríguez, experta en estudi del bullying en xiquets i adolescents per al dimecres 13 de desembre, a les 10.30 hores del matí. La participació en aquesta trobada està dirigida exclusivament a estudiants. Els centres interessats en l’assistència d’un grup dels seus alumnes, hauran de notificar-ho a la Fundació Caixa Castelló, indicant el nombre de participants, per a realitzar la reserva corresponent fins a completar aforament. La reserva d’assistència a la trobada es realitzarà per rigorós ordre de reserva dels centres. Una vegada completat l’aforament es realitzaran reserves en previsió d’eventuals cancel·lacions. La Fundació Caixa Castelló disposarà del personal i mitjans necessaris per al correcte desenvolupament de l’activitat, encara que declinen qualsevol responsabilitat sobre els alumnes, que hauran d’assistir sota la supervisió d’un representant del centre.

Per a realitzar les reserves, consulta o informació complementària, així com per a reservar l’assistència poden contactar al telèfon 964 232 551, a través del correu electrònic programacion@fundacioncajacastellon.es, o directament en la Casa Abadia de Castelló (Plaça de l’Herba, s/nº, 2ª, enfront de la Llotja del Cànem UJI).

Nora Rodríguez és escriptora, educadora, assagista i conferenciant internacional en pedagogia i innovació. Pionera en l’estudi de la violència escolar a Espanya i incansable defensora dels drets de la infància, ha sigut creadora del primer model d’intervenció i prevenció davant la violència escolar, posant el focus en les fortaleses de docents i alumnes, el capital humà i la promoció de la resiliència.

Rodríguez ha sigut impulsora i creadora del primer Curs de Lideratge Social del Professor en l’Aula, amb més de sis-centes estratègies per a aconseguir que els alumnes aconseguisquen connexions socials positives. Durant més de vint anys ha impartit conferències i formació a professors i directius en diverses universitats i organismes internacionals, així com a pares. Crea i dirigeix, durant dos anys, el títol de ‘Especialista en Convivència Escolar’ des de l’Escola Internacional de Justícia Juvenil per a l’Observatori Internacional de Justícia Juvenil, amb seu a Brussel·les, i inspira i dirigeix el Primer Congrés Internacional d’Educació del Cervell Social en l’Aula.

En l’actualitat, dirigeix i lidera un important projecte amb l’objectiu d’educar per a la felicitat posant el focus en l’aspecte social del cervell, «Happy Schools Institute: Neurociències i educació per a la Pau», amb l’objectiu de formar coordinadors de felicitat a les aules.

Els seus assajos, traduïts al xinès, polonès, portuguès i italià són de lectura obligada en àmbits acadèmics. Destaquem Guerra en las aulas; Educar niños y adolescentes en la era digital; El nuevo ideal del amor en adolescentes digitales Neuroeducación para padres

La seua inspiradora xarrada TEDx Despierta el cerebro social de un niño y despertarás sus talentos, l’ha convertit referent mundial sobre com educar efectivament per a la felicitat.

El 48% de xiquets pateix assetjament escolar i va a

més El percentatge de xiques que reconeix haver patit conductes violentes ha passat del 14% al 23%

El 4% de les adolescents han sigut agredides pel xic amb el qual ixen o eixien

En 2013 va augmentar un 5% el nombre de menors maltractadors que van ser jutjats

Una de cada quatre adolescents s’ha sentit coaccionada

3 de cada 4 han escoltat que la gelosia són l’amor més intens i no assetge

1 de cada quatre xiques denuncia que la seua parella controla tota la seua vida a través del mòbil o Internet

El dia a dia en les escoles ens demostra que l’assetjament en les escoles, conegut com bullying, és un fenomen més freqüent del que molts pensaven, que no es dóna només en grups adolescents. Ha arribat l’hora que la societat assumisca la seua responsabilitat i afronte el problema. El primer pas per a fer-ho és reconèixer que després de qualsevol cas de bullying hi ha tres vèrtexs d’un triangle que hem d’estudiar: la víctima, el acosador i el grup testimoni.

Nora Rodríguez va començar a estudiar el fenomen a Espanya al final de la dècada dels 90. Per a la seua sorpresa, quan va començar a entrevistar a persones que patien fustigació en el treball va descobrir que gran part dels acosadors en l’edat adulta havia sigut al seu torn objecte de burles i abusos en el col·legi, és a dir, víctimes de bullying, arribant a la conclusió que un 48% dels escolars espanyols entre els nou i els 14 anys ha patit o pateix violència per part d’un company. Per a més de la meitat, l’assetjament és psicològic i un 18% ho pateix també físic, ferides d’arma blanca (2%) i agressions sexuals (2,5%) incloses. A partir de llavors va començar a entrevistar a xiquets (tant agredits com a agressors) en tota Espanya i la realitat del problema va resultar encara més crua que l’estadística. Un patiment que quasi tots portaven en silenci i del que alguns escapaven recorrent també a la violència.

Només amb la implicació de pares i professors en el treball de detecció i prevenció de l’assetjament escolar, podrem ajudar als xiquets assetjats i acosadors a confiar en si mateixos i créixer assegurances. Aquesta trobada proposa plantejar estratègies als alumnes en la solidaritat i el respecte i ensenyar-los la importància de resoldre de manera positiva els seus conflictes.