Cicle “Art, Innovació i Tecnologia”
Jornada Performance coordinada per Bartolomé Ferrando: “Ana, Héctor, Kira, Alba i Daniel”
Sala San Miguel, dimarts, 12 de desembre, 19:30 hores
Activitat organitzada en col·laboració amb la Diputació de Castelló
El Performance té els seus orígens en el Futurisme i Dadaisme, un moment en el qual els artistes van apostar per altres formes peculiars de mostrar les seues idees, les seues emocions i la seua manera d’entendre l’art, però esdevé un fenomen major en els anys 60 i 70 i pot ser vist com una branca de l’Art Conceptual. En aquesta disciplina el mitjà és el propi cos de l’artista i l’obra d’art pren forma d’acció duta a terme per l’artista. A més, apareix amb la intenció de destruir tots els codis i sistemes establits en el món de l’art, com una proposta total, com una forma de viure i com un rebuig absolut de tota tradició o esquema anterior.
A Espanya no són molts els grups de performance, encara que aquesta tendència va cobrant major arrelament. Per açò, i en l’aposta que la Fundació Caixa Castelló desenvolupa per a mostrar el seu suport a aquest llenguatge, es desenvolupa novament una jornada de performance a la Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló en el cicle “Art, Innovació i Tecnologia”.
Héctor Navarro: Enfilar el riu
Héctor Navarro explora les ressonàncies entre el cos, la veu i materials com a cordes, paper i objectes quotidians. Espai en moviment i esdevenir continu, embolcall i tràngol. El cos s’obri a l’escolta i es fa plàstic, descobrint sensibilitats i intensitats en comú amb els materials, la veu marxa a la trobada.
Animal House (Alba González i Daniel J. Spencer): Daily Plastic
El plàstic, objecte quotidià de la nostra època, utilitzat d’una manera massificada en el nostre dia a dia, sobretot en tecnologia, enfront d’un element tan natural i necessari com l’aigua, embolica aquesta acció improvisativa.
Kira Pérez: Groc-Mercuri
L’acció consisteix en 4 moviments permutacionales: adhesió / desplaçament, emissió / assimilació. Aquests i el seu desenvolupament decideixen el quadre de transformació de la matèria i presència en l’extensió temps.
Ana Uría: En la vora, habitar la tensió
L’acció explora l’acostament des de l’escolta multisensorial i la posada en pràctica de la intuïció sensible com a canal energètic. La cerca del coneixement ontològic, així com l’accés al contingut de la psique mitjançant la construcció d’imatges i la transmutació del cos en simbiosi amb l’element de diàleg i relació.
La jornada ha sigut coordinada per l’artista Bartolomé Ferrando, professor titular de Performance i Art Media de la Facultat de Belles Arts de València. Bartolomé Ferrando, artista valencià, és coordinador de la revista de poesia experimental Texto poético, a més de redactor en les revistes: Doc(k)s, Inter i Texturas. Ha realitzat performances en festivals celebrats a Europa, Canadà, Mèxic, EUA, Japó, Corea, Vietnam, Singapur, Israel, República Dominicana, Argentina, Veneçuela i Xile. A més, exposa la seua poesia visual i concreta en diverses ciutats d’Espanya, Itàlia i a França. També forma part dels grups Flatus Vocis Trío, Taller de Música Mundana y Rojo, SIC i 3 i no res,, dedicats al desenvolupament de pràctiques creatives situades a mig camí entre la música, la poesia i l’art d’acció.