Jornada Performance a Vinaròs

 

Activitat amb col·laboració de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana i la Fundació Caixa Vinaròs. (Casa Membrillera de la Fundació Caixa Vinarós (Carrer de la Mare de Déu del Socors, 64, 12500 Vinaròs)

Entrada lliure fins a completar aforament

 

El terme anglés ‘performance’ és utilitzat en les arts visuals, el teatre o la dansa, entre altres, per a indicar interpretació, actuació, rendiment o evolució d’una activitat. Aquest llenguatge artístic té com a característica la utilització del cos de l’artista com a suport i mig per a la creació. La performance es desenvolupa en l’espai i el temps, incloent a vegades mitjans audiovisuals com a projecció de vídeos, música o sons i la utilització dels més variats objectes; entre un sense fi de recursos proposats pels artistes. A més, apareix amb la intenció de destruir tots els codis i sistemes establits en el món de l’art, com una proposta total, com una manera de viure i com un rebuig absolut de tota tradició o esquema anterior.

A Espanya l’art de la performance es troba en un procés de creixement i efervescència, se succeeixen festivals i trobades com els organitzats per sisé any consecutiu per la Fundació Caixa Castelló sota la direcció del performer i poeta visual Bertomeu Ferrando Álvaro Terrones.

Álvaro Terrones Reigada (Castelló de la Plana, 1980), és artista i investigador especialitzat en performance i acció artística. Doctor en Belles Arts (Universitat Politècnica de València, 2018), ha realitzat estudis de postgrau en arts gràfiques tradicionals, Malerei-Grafik und Geichnung (Burg Giebichenstein Kunsthochschule, Trobe, Alemanya) i producció artística, pensament i cultura contemporània (UPV). Com a artista d’acció ha participat en nombroses trobades de performance i internacionals: AcciónMad (Madrid, Espanya), RIAP (Québec), Art Nomade (Chicoutimi-Québec), Performance Art Bergen (Bergen, Noruega), Performance Art Oslo (Oslo, Noruega), Mother’s Tongue (Hèlsinki, Finlàndia) o Performance art Meeting (Kassel, Alemanya), entre altres. També destaca en la seua trajectòria diverses estades d’investigació com en el Centre de Litografia (Leipzig, Alemanya), en el centre i editorial Le Le Lieu (Québec) i l’Arxiu Documentació Black Kit-Boris Nieslony (Colònia). En centres nacionals i exposicions derivades de la seua tesi en performance destaquen les exposicions col·lectives en el MUSAC, El Museu de Belles Arts de Castelló i el Centre del Carmen de Cultura Contemporània de València.

En la seua obra, el concepte del temps i la seua finitud és una temàtica constant, considerant la performance com un procés conscient i interdisciplinari en el qual es donen una sèrie de relacions entre l’artista i l’objecte d’interlocució. El seu treball també es caracteritza per objectivar en fases el cronograma creatiu i per l’operativitat en escena d’unes idees que, prèviament, ha planificat en coherència a la comunitat i el context en el qual manifesta l’acció. Actualment és professor de l’assignatura de performance en la Facultat de Belles Arts i Màster de Producció Artística en la Universitat Politècnica de València.

 

Alejandro Ocaña: “Random place for a random action”

Centra la seua pràctica artística en la creació d’espais en els quals, el performatiu l’escenogràfic i l’escultòric dialoguen entre si, donant lloc a operacions dilatades en les quals el cos executa accions constructives, generant així llocs en els quals habitar i generar trobades. Aquests espais pretenen ser un punt de connexió en el qual diferents cossos, humans i no humans coincidisquen i coexistisquen en un acte en el qual la casualitat fa de mediadora per a així col·lectivitzar el fet performatiu.

 

Álvaro Terrones: “Cimarrón. En la tija seca: Gota que llisca no xopa”

En el seu projecte creatiu —o producció artística—, importen dos temes: el buit i el temps, —el temps en acció i la seua velocitat—. En la seua obra, de les relacions entre l’artista i l’objecte artístic sorgeixen els relatius: actius metafòrics, —poesia—, que en seqüència constitueix el fet artístic. Confia en la funció social de l’art: “véncer el terror”; també en “la resocialització” a partir de la performance, en el desencantament i en l’acció artística com mig creatiu i inventiu que procura una “extensió de la corporalitat” i estableix una prolongació real dels sentits i amb això de la intuïció.

 

Grup Matèria Performance: “Carles Santos”

Es tracta d’un grup d’artistes novells el projecte final dels quals de carrera s’inscriu en l’assignatura de performance pertanyent a la Facultat de Belles Arts de la UPV en la promoció 22-23. A més, en matèria d’arts plàstiques en l’àmbit escènic, és un grup interdisciplinari, politècnic, amb coneixements d’escultura, instal·lació artística i domini de l’espai públic. El projecte que presenten es basa en una performance sobre una idea general, Carles Santos, articulada en xicotetes accions i micro actes. L’objectiu d’aquest col·lectiu d’estudiants és implementar els recursos de practicitat i solidaritat en un grup d’artistes, promovent la consciència col·lectiva segons la tesi de l’antropòleg Eudald Carbonell, estimulant per mitjà de l’art d’acció la resocialització de procediments que milloren la comunitat, expressant així una apologia pràctica del treball artístic en grup.

 

La Jornada Performance donarà va iniciar a les 11.30 hores del matí amb una acció performance en homenatge a Carles Santos pels carrers de Vinaròs.