IV Jornades de Performance Fundació Caixa Castelló
Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló (carrer d’Enmig, 17. Castelló). Entrada lliure fins a completar aforament
Divendres i dissabte, 14 i 15 de desembre, 19:30 hores
Jornades organitzades per la Fundació Caixa Castelló sota la direcció de Bertomeu Ferrando, catedràtic de performance i art media a la Facultat de Belles arts de la Universitat Politècnica de València, performer i poeta visual. És coordinador de la revista de poesia experimental Text poètic, redactor en les revistes: Doc(k)s, Inter i Textures. Ha realitzat performance en festivals a Europa, Canadà, Mèxic, EUA, Japó, Corea, Vietnam, Singapur, Israel, República Dominicana, Argentina, Veneçuela i Xile. A més exposa la seua poesia visual i concreta en diverses ciutats d’Espanya, Itàlia i a França. També forma part dels grups Flatus Vocis Trio, Taller de Música Mundana i Rojo, SIC i 3 i no res, dedicats al desenvolupament de pràctiques creatives situades a mig camí entre la música, la poesia i l’art d’acció.
Divendres, 14 de desembre
Martillopis: “Petjades”. 15 minuts
Martíllopis (Juan Luis Llopis Salvador, València, 1958) és artista multidisciplinari. Treballa la plàstica pictòrica, l’art públic i la performance.
El seu interès per la performance i el públic es produeix durant els seus començaments en 2014 amb el grup LAPASSA, del que és el seu coordinador, fent happening i interactuant amb el públic sobre temes d’actualitat, en particular temes mediambientals, relacionats amb el consum i el detritus.
El projecte “Petjades”, està connectat a la petjada humana, al rastre que deixem en la nostra rutina diària. Avui, els nous hàbits consumistes, porten implícits conceptes com l’acumulació, possessió i paraules mudes, generant falses riqueses i alhora enriquint a grans multinacionals en detriment de la solidaritat.
Joaquín Artime: “Statement”. 15 minuts
Joaquín Artimé centra la seua recerca en l’encobriment o encriptació de la paraula dins de l’art contemporani com a símptoma postmodern davant la sospita o la desconfiança que produeixen les fonts literàries.
El seu treball parteix d’una obsessió autobiogràfica per registrar tot allò que li circumda o preocupa. L’anàlisi del cos de l’artista ha suposat el seu accionament a través de la performance, la qual enfoca com un acte simbòlic que materialitza la incertesa interna que li assota. El seu enregistrament en vídeo constitueix l’origen de la gran majoria de les seues peces.
En els últims anys s’ha centrat en la paraula com a signe que ha perdut la seua capacitat per a comunicar o oferir diàleg. Al no disposar d’una fusió d’horitzons, la comunicació es presenta com una meta inassolible, sent d’aquesta manera impossible construir un discurs. En aquest context el cos es presenta com a executor, portador i destructor de la paraula.
Inés Regaña: “Negro”. 20 minuts
Inés Regaña, que ha participat en accions en llocs com la Rambleta, la Casa de l’Alumne i el Auditori Alfons Roig de la Universitat Politècnica de València, el Teatre el Musical o Ciutat Vella Oberta de la Biennal de les Arts de València, sol treballar la performance de manera material i conceptual. Presenta una acció en la qual fa partícip a l’espai físic, dotant-ho de sentit sonor i plàstic i en el qual la seua figura com performer queda en segon pla perquè els materials cobren el protagonisme i el cos de la performer prenga sentit.
Una de les garrafes d’aigua de l’acció és negra, la qual cosa dóna significat al títol de l’acció, però no cerca donar un sóla lectura, el seu objectiu és generar diverses interpretacions.
Dissabte, 15 de desembre
Liliana Luis Sogues: “09.10”. 15 minuts
Jove artista interdisciplinari, interessada principalment en la performance i el vídeo art. Graduada d’honor en la Facultat de Belles arts de Sant Carlos en la Universitat Politècnica de València en 2017, aborda qüestions de gènere i identitat sexual, mitjançant un procés de deconstrucción i ruptura amb la tradició heretada.
Espai, objectes i cos són les eines que entren en joc en les seues accions, cercant l’impacte polític-social i cultural, mitjançant el qual reflexionar i crear noves realitats que acaben amb les “suposades naturaleses” (heteronormativas, heteropatriarcales, falocéntricas, capitalistes i religioses) que es reprodueixen una vegada i una altra dins dels binomis home/dona, femení/masculí o públic/privat i que patologizan tot el que no es classifica dins d’aqueix etiquetatge.
“09.10” és una acció que sorgeix des de les entranyes de l’artista a partir de la vivència personal. En ella critica la violència que exerceix el poder patriarcal, de la mà de l’home sobre la terra i el cos de les dones per l’afany de posseir i colonitzar. L’acció denuncia el terrorisme masclista que s’ha manifestat sense embuts en les últimes concentracions pels carrers d’aquest país i en concret a la Comunitat Valenciana.
Truna (Andrés Blasco): “Acció sonora”. 15 minutsTruna (Andrés Blasco Ramos -València 1965) comença des de 1982 a fer música experimental a València i Lieja (Bèlgica). Des de 1995 aprofundeix en el seu activeu d’acte-luthier electrònic, la qual cosa li porta a crear un univers sonor propi, impregnat de patafísica, futurisme i dadá.
Col·labora en cinema, teatre, dansa i accions d’improvisació amb altres artistes experimentals a nivell nacional i internacional. Les seues peces i instal·lacions han sigut mostrades i exposades en museus, festivals de reciclatge, música experimental, de cinema, de performance i arts escèniques, així com en espais públics (carrer, balconades,…), col·legis i universitats des de la Bienal de Venecia, Cinema Nova (Brussel·les), Fanfulla (Roma), FRAC (Marsella), Guggenheim (Bilbao), Haus der Kulturen der Welt (Berlin), Bienal de Thesalonica, Le Chiroux (Lieja), RRRR! Fest (València), Bogen 5 im Bogen 2 w/ (Colònia), MiM Festival (València), ZAS-Kultur (Vitoria), KONRAD (Luxemburg), Bad Festival (Bilbao), La Casa Encendida (Madrid), M.A.C.A. (Alacant), IVAM (València), REC Fest (Tarragona), Ensems Festival (València), Dados Negros (Villanueva de los Infantes), Keroxen Festival (Santa Cruz de Tenerife), Escena Contemporánea (Círculo de Bellas Artes de Madrid), U.C.M. (Madrid), LEM Festival (Barcelona), MEM Festival (Bilbao), Remor Festival (Gerona), Contenedores & Acción Mad (Sevilla), Cuerpo a cuerpo (Palmas de Gran Canaria), CinemaScore UJI (Castellón), entre d’altres.
Acció Sonora està realitzada amb objectes inventats a partir del reciclatge.
Claudia Pascual Botella: “Colap-SÒ”. 10 a 15 minuts
El discurs en l’obra de Claudia Pascual ve donat per la trobada i presentació dels processos evolutius de l’ànima. D’aquesta forma, es generen diàlegs i tensions entre les diferents matèries que pretenen la trobada de cada procés individual amb el presentat quant a emocions re-conegudes.
Comença el seu contacte amb l’acció en el 2013, on inicia un treball experimental amb la matèria i l’espai al costat del col·lectiu “16’73 metres variables” i inicia el seu treball individual en el festival “Mesurades Variables” (Galeria Espai, gener 2014), participant en esdeveniments com “[A_I+A]” (La Rambleta, juny 2014), “Accion!MAD14′” (Escorxador de Madrid, novembre 2014), “Excentricités VI” (L’ ISBA Beaux-Arts, Besançon, abril 2015), “Decadence Performance” (Galeria Espai, València, octubre 2015) i “Corpologia 25” (Bòlit, Girona, juny 2018). D’aquesta forma, es pot observar una evolució co-relativa en el seu discurs, sent els diferents treballs: Estar. / Modela R./ Despertar. / Xerrotejar. / Flu-GIR., i finalment l’obra que es presentarà en aquest trobada: Colap-SÒ.