Constel·lació Castelló-Berlín
Sagristia de la Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló (Enmig, 17. Castelló)
Del 28 d’abril al 2 de juliol de 2022. Obert: de dilluns a dissabte, de 17.30 a 20.30 hores, i dissabtes, a més, d’11.30 a 13.30 hores. Festius tancat.
Inauguració: Dijous, 28 d’abril, 19.30 hores.
Un dels punts de llum que formen la constel·lació de l’obra i el llegat de l’artista és GlogauAIR a Berlín. A finals dels anys vuitanta, Alvargonzalez viu els esdeveniments que van envoltar la caiguda del mur, i descobreix el potencial i la riquesa artística de la capital alemanya. L’artista decideix establir-s’hi i des d’allà introdueix a diversos artistes a la ciutat i al seu panorama artístic.
Com a fruit d’això, el 2006 Alvargonzalez funda GlogauAIR: una residència artística dedicada a l’intercanvi d’idees i a la creació artística contemporània. GlogauAIR és un punt de llum des d’on tant Alvargonzalez en el passat com els artistes residents avui desenvolupen la seva pràctica; generant així milers de nodes creatius que configuren aquesta constel·lació artística.
Des de Castelló s’ha impulsat un punt de connexió clau entre el panorama artístic nacional i el GlogauAIR. A través de les Beques Habitat Artístic nombrosos artistes d’aquesta ciutat han pogut desenvolupar un projecte artístic a la residència.
És doncs, a través de la pràctica creativa com es connecten aquestes dues ciutats. L’enriquiment esdevé bidireccional. D’una banda se’ls dóna l’oportunitat a aquests artistes joves de Castelló de la Plana d’explorar un nou context i expandir el seu propi panorama artístic i cultural. D’altra banda, GlogauAIR es nodreix i creix juntament amb les noves generacions que marquen el camí de les pràctiques artístiques contemporànies.
En el següent espai s’exposen tres projectes dels artistes castellonencs Atom Samit, Ainhoa Salas Richarte i Laura Palau Barreda, guanyadors de les Beques Hàbitat Artístic el 2013, 2018 i 2019 respectivament.
Laura Palau Barreda (Benlloc,1993) és llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València. Palau viatja a Berlín el 2019, on resideix a GlogauAIR i desenvolupa el projecte Les banyistes en documenta què passa als vestidors femenins de les piscines cobertes a Berlín.
La vinculació formal és clau entre Alvargonzalez i Palau, ja que anant més enllà de la fotografia, ambdós artistes creen fent ús de múltiples tècniques. Generen peces que estan a mig camí entre la fotografia i la instal·lació treballant al voltant de la llum i el paisatge.
Precisament, llum i paisatge es reflecteixen a la peça Observatori, 2018. En l’obra trobem una sèrie d’imatges a l’interior de caixes d’abelles, a manera de cambra estenopeica. Palau ens parla aquí de la multiplicitat de punts de vista i dels tempos de l’observació per presentar l’Observatori com a espai de percepció, refugi i espera.
Ainhoa Salas Richarte. Després d’estudiar Belles Arts, l’artista multimèdia Ainhoa Salas Richarte (Castelló de la Plana, 1989) cursa el Màster d’Arts Visuals i Multimèdia, ambdós a la Universitat Politècnica de Valencià. El 2018 i gràcies a la beca Habitat Artístic, Salas desenvolupa una residència artística a GlogauAIR on produeix les peces de la sèrie Silly Machines o escultures cinètiques.
A la ciutat de Berlín Salas troba el context adequat per parlar del moviment constant, d’allò que es repeteix, del bucle… En diàleg amb l’obra d’Alvargonzalez -que viu un context d’obertura tant de fronteres físiques com conceptuals- Salas reflexiona sobre la ja establerta Societat del Coneixement. Ella investiga al voltant d’allò que es repeteix per reflexionar sobre conceptes contemporanis com la relació amb internet, la immediatesa i els ritmes frenètics.
Adrián Tomás Samit (Castelló de la Plana, 1989) conegut artísticament com a Atom Samit, és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat Jaume I i compta amb un Màster Internacional en Cinema Documental a l’Escola de Cinema de Barcelona. Dels seus treballs en vídeo en destaquen (De)construint l’Espai (per a EACC i UJI, 2011); Monumentos en la luna (per a ECIB, 2013); Solo necios, solo poetas (per a Pan Total, 2017); Traditional Capping and Hair-pinning ceremony (per a Gyeonsang National University, 2017); Theme III (El método) (per a Étoimoi, 2018).
El 2014 Samit va ser residir a GlogauAIR on va produir el vídeo-documental GlogauAIR. “Desaparezca aquí” per l’Ajuntament de Castelló de la Plana.
Vuit anys més tard, recuperem aquesta peça per a parlar del present de la residència de Berlín: ja que Samit retrata a la perfecció el seu dia a dia i els diferents ritmes. El mateix artista en el seu blog el defineix com “un documental tirant cap a allò etnogràfic purament descriptiu, sense buscar un clímax dramàtic, una veritable línia narrativa o una identificació amb personatges…”
Samit mostra els espais, ritmes de treball, la convivència de diferents pràctiques artístiques, l’intercanvi cultural i el treball constant que realitzen els i les artistes residents. Samit mapeja la realitat de la residència, en un temps concret, però que inevitablement ens connecta amb la realitat del nostre present.