Col·lecció Ars Citerior: “Monocromos. Infinitos matices en un único color”

Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló. Del 31 de gener al 12 de març de 2020

Obert totes les vesprades de dilluns a dissabte, de 17.30 a 20.30 hores i dissabtes, d’11.30 a 13.30 hores.

El significat dels colors ha anat canviant amb el pas dels segles i posseeix unes connotacions diferents segons les cultures. L’elecció d’un color sempre va unit a uns codis. Cap color és utilitzat a l’atzar, ni en la publicitat, ni en els envasos d’aliments elaborats, ni en el vestuari… I per descomptat tampoc en l’art. L’estat psicològic que genera, unit al significat de cadascun en cada època i cultura, fa que una obra monocroma sàpia transmetre molta més informació de la que podríem pensar.

“El color és un mitjà per a exercir influència directa sobre l’ànima”, pense que aquesta frase de Vasili Kandinsky pertanyent al seu escrit ‘De l’espiritual en l’art’, sintetitza la idea que s’ha volgut transmetre en l’exposició “Monócromos. Infinitos matices en un único color”. Un projecte pensat per a la Sala San Miguel de Castelló i realitzat amb fons de la ‘Col·lecció Ars Citerior de la Comunitat Valenciana’. Vint-i-cinc artistes participaran amb quasi quaranta obres. Entre ells pintors de la talla de Gerardo Rueda, Manuel Rivera, Francisco Farreras o Guillermo Lledó i artistes de la nostra Comunitat com José Mª Yturralde, Manuel Blázquez, Eutiquio Estiratge, Ana Peters o Robert Ferrer i Martorell. També comptarem amb una obra de Marlon de Azambuja realitzada ex profeso per a l’ocasió i que se situarà en la zona corresponent a l’altar.

La ‘Col·lecció Ars Citerior de la Comunitat Valenciana’ està formada per pintura de petit i mitjà format d’artistes espanyols o que han desenvolupat el seu treball al nostre país. Són obres datades entre la segona meitat del segle XX i ara mateix. L’obra geomètrica i l’abstracció lírica són les tendències en què més ha aprofundit la col·lecció. Si parlem d’autors, entre els millor representats estan Albano, Marlon de Azambuja, Dis Berlin, Monika Buch, Francisco Farreras, Robert Ferrer i Martorell, Joan Hernández Pijuan, Guillermo Lledó, Gerardo Rueda, Eusebio Sempere, Salvador Victoria o José María Yturralde.

La ‘Col·lecció Ars Citerior de la Comunitat Valenciana’ té un origen familiar. Va començar a formar-se amb obra gràfica de pintors de la generació d’Eusebio Sempere. El seu serigrafista, Abel Martín, va començar a conservar per a si alguns dels exemplars que estampava per a autors com Chillida, Barjola, Rueda o Saura. Amb el pas dels anys, Abel va anar reunint obra original de pintors amics com Millares, Torner, Victoria o Zóbel, a més de Sempere. A la seua mort en 1993, aquestes obres van passar als seus hereus. És a partir de 1999 quan s’aconsegueix anar agrupant part d’elles i es planteja, entre diversos membres de la família, formar un cos coherent en el qual, a més d’intentar omplir els buits amb pintures d’èpoques anteriors, es van adquirint obres actuals.

La ‘Col·lecció Ars Citerior de la Comunitat Valenciana’ ha mostrat els seus fons en diferents exposicions, entre les quals podem destacar: La sombra de Oteiza (2009), Museo Jorge Oteiza, Alzuza (Navarra); 30 pintores de una generación irrepetible (2012), Museo Salvador Victoria, Rubielos de Mora (Teruel): Del cálculo numérico a la creatividad abierta. Al Centro de Cálculo de la Universidad de Madrid (1968-1982), Universidad Complutense de Madrid (2012). En 2015: 60 anys de geometria, Museu de la Universitat d´Alacant (MUA), Alacant. En 2016: Hernández Pijuan – Sempere. Signo y Línea en el Paisaje, Museo Salvador Victoria, Rubielos de Mora, Teruel; En un silenci quiet. Paisatges, Llotja de Sant Jordi, Alcoi, Alacant; Ni cautivos ni desarmados, Sala Martínez Guerricabeitia de La Nau, València; Homo Sapiens, Centro de Arte Tomás y Valiente, Fuenlabrada (Madrid); Arte sonoro en España, 1961-2016, Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca, Cuenca; Vanitats – intel·lecte – espiritualitat, Centro del Carmen, València. En 2018 Monika Buch. Trajèctoria, 1956 / 2018, Palau Joan de Valeriola, València; El principio Ásia. China, Japón e India y el Arte Español, Fundación Juan March, Madrid; Escuchar con los ojos. Arte sonoro en España, 1961-2016, Museo Tamayo Arte Contemporáneo, México; i Eusebio Sempere al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.