Chema Alvargonzalez: “Entre puntos de luz: trazando una constelación”
Sala Sant Miquel de la Fundació Caixa Castelló (Enmig, 17. Castelló)
Del 28 d’abril al 2 de juliol de 2022. Obert: de dilluns a dissabte, de 17.30 a 20.30 hores, i dissabtes, a més, d’11.30 a 13.30 hores. Festius tancat.
Inauguració: Dijous, 28 d’abril, 19.30 hores.
Per a Chema Alvargonzalez, el viatge és un constant procés de desconnexió-reconnexió. En el camí, l’artista es veu a si mateix com un subjecte nòmada i itinerant. Durant aquest trànsit l’artista desconstrueix davanteres, descobreix imatges que omplin els seus records i es produeix un nomadisme de les idees. Aquestes van mudant.
És durant aquesta experiència de “girar pel món” quan Alvargonzalez estableix punts de connexió amb el que li envolta. Punts que entén com a llum fixa, com a font d’energia, i com a moments de connexió vital entre el físic i el mental: clivelles que es van obrint durant el viatge. És en el mateix paisatge on l’artista traça una constel·lació d’idees. Per a ell, viatjar és constelar: dibuixar connexions entre els punts de llum. Finalment, és en l’aterratge d’aquesta experiència on Alvargonzález comprén que les petjades del viatge són el residu del recorregut: l’absència.
En 2003, l’artista demana al seu entorn que invente noves definicions per a conceptes que tenen a veure amb la navegació. Naix així el diccionari de navegació per al projecte expositiu Quadern de Bitàcola, en el Tinglado (magatzem) número 2 del Port de Tarragona. És ací on prenem el nostre punt de partida. Alvargonzalez crea una cartografia de viatge amb aquestes noves definicions fetes des del personal-interior-íntim, i compon relacions amb el seu arxiu fotogràfic. Entenent l’obra i el llegat de l’artista com una gran constel·lació, tant en la forma com en el plantejament, proposem afegir aquesta paraula al Quadern de Bitàcola. Llegint perquè l’obra de Alvargonzalez com un conjunt de punts de llum connectats entre si i en constant reconnexió.
Chema Alvargonzalez va ser artista que va viure i va treballar entre dues ciutats, Barcelona i Berlín. Va realitzar estudis multimèdia en la Escola Massana de Barcelona entre 1985 i 1988 i en 1993 es va graduar en Belles arts en la reconeguda Hochschule der Künste de Berlín sota la direcció de Rebecca Horn. De marcat caràcter conceptual, la seua obra abasta diverses disciplines destacant la fotografia, les instal·lacions i l’escultura. Els espais urbans i el paper de l’home en la societat actual van constituir les preocupacions fonamentals de Chema com a artista. Partint de l’experimentació amb la llum (natural o artificial) Chema va realitzar intervencions tant en interiors com en exteriors. Destaquen de la seua carrera artística les seues instal·lacions en edificis amb neons, so i paraules corpòries. Chema va realitzar instal·lacions en les façanes d’edificis tan emblemàtics com l’Ambaixada Espanyola a Berlín (1992), l’Aeroport de Munic (2000) i l’Ambaixada Suïssa a Berlín, situada a pocs metres del parlament alemany (2001). També destaquen les caixes de llum amb imatges preses i modificades per ell i les maletes. El treball de Chema va ser exposat regularment en les galeries Carles Taché (Barcelona), Oliva Arauna (Madrid), Artinprogress (Berlín), entre altres i després de la seua defunció la Memòria Artística de Chema Alvargonzález s’ocupa de gestionar, difondre i conservar el seu llegat artístic.
Com a part del seu llegat, en el 2006 Alvargonzalez va fundar GlogauAIR a Berlín: una residència artística dedicada a l’intercanvi d’idees i a la creació. A través de les Beques Hàbitat Artístic nombrosos artistes de Castelló han pogut desenvolupar un projecte artístic en aquesta residència berlinesa. Des de Castelló s’ha establit aquest punt de connexió clau entre el panorama artístic nacional i internacional. És per això, que en aquesta mostra retrospectiva també es mostra una selecció curada d’obres de joves artistes de Castelló que van ser becats per a residir en GlogauAIR.