Diumenge,  16 d’octubre de 2022

• Cultural
  • Familiar
Dificultat
  • Moderada. Recorregut circular de 8 quilòmetres i 300 m. de desnivell positiu.
  • Dificultat mitjana.
  • Recomanada per a tots els públics.
Recomanacions
  • Roba i calçat esportiu (millor sabatilles o botes de senderisme).
  • Aigua i esmorzar.
  • Bastons.
  • LLANTERNA I CASC.
Desplaçament
  • Vehicles particulars.
Tancament d’inscripcions
  • Divendres, 14 d’octubre de 2022, a la 13.00 h.
  • PLACES LIMITADES. Consultar abans la disponibilitat.

Preus, durada i punt de trobada

√ Preu: 12 € / persona. Gratis per a menors de 10 anys. (Inclou segurs)

√ Punt de trobada: 09.00 hores a La Vall d’Uixó (Carrer Margalló, cantonada amb carrer 12)

√ Finalització: 14.00 h. en el punt d’inici

√ Menjar no inclòs.

√ S’inclou assegurança de responsabilitat civil

Descripció de l’activitat

La zona que conforma l’actual Vall d´Uixó, estava formada per diverses poblacions, algunes d’elles desaparegudes actualment, que tenien un sistema de protecció davant atacs de diverses faccions, segons el moment polític. Entre aquestes construccions es trobava la Torre de la Casota, al costat de la qual passarem durant la ruta.

Aquesta torre de vigilància, situada en l’accés al castell,  just en l’encreuament dels camins que van a la font del Nogueret (o Anoueret) i el de l’Horteta, data del segle XII i se situava enmig d’un conjunt d’alqueries de reduïdes dimensions, com Benadalmech o Haraturle. La torre és rectangular i de fàbrica de maçoneria, conservant només una de les seves parets. Està catalogada com a Bé d’Interès Cultural.

Encara que no s’ha dut a terme en la zona cap campanya d’excavacions arqueològiques, s’han recuperat, entorn de les restes d’una alqueria, molts fragments de ceràmica datada entorn del segle XII, amb característiques típiques de la ceràmica medieval islàmica.

Posteriorment, visitarem les mines de “terreta”, tècnicament denominades “mines de sorres silícies”, que s’emplacen al llarg del barranc del Turmó, també conegut com dels Hortetes o del Castell. En aquesta zona, les vetes silícies formen part de l’aflorament d’origen triàsic, tan particular de la serra de Espadán, que conforma bells enclavaments de formacions rodenas com el castell de la Vall, el de Castro o el pic Gla.

El destí d’aquestes sorres silícies era l’ús industrial, sobretot la fabricació de maons refractaris per als Alts Forns de Sagunt. Una altra utilització més domèstica, era l’ús de la “terreta” com a abrasiu per a la neteja de la vaixella abans de l’aparició dels detergents. Les persones majors encara han conegut al “terrer” recorrent els carrers amb el seu carro per a vendre “mesuris de terreta” per a la llar.

La mina de terreta més important del terme municipal, pel seu recorregut, aconsegueix, segons algunes referències, els 1.100 metres de longitud, amb un desnivell màxim d’uns -40 metres. Presenta una boca d’accés superior que comunica amb el recorregut principal, la qual no s’ha excavat de manera artificial, sinó que es tracta d’un avenc natural, amb un pou d’uns 12 metres.

En l’actualitat, totes aquestes mines es troben fora d’ús i en estat de total abandó.

Finalment, de tornada cap a la Vall d´Uixó, passarem per la font de l´Anoueret, paratge molt pròxim a una zona d’escalada i a la ferrata de Mondragón, amb aigua i una zona amb taules i bancs.

Inscripció i reserva prement en la imatge

Contacte:

Fundació Caixa Castelló