10.000 anys: Art rupestre castellonenc a l’obra de Juan Bautista Porcar
Sala San Miguel de la Fundació Caixa Castelló
Del 3 de novembre al 6 de gener de 2017
La diputació exhibeix obres de temàtica rupestre de Juan Bautista Porcar de la col·lecció provincial. L’exposició s’acompanya de documentació de l’època, a més d’audiovisuals que estableixen un itinerari pedagògic amb l’objectiu de comprendre la importància de la pintura rupestre a Castelló.
L’art rupestre de l’arc mediterrani espanyol, declarat Monument històric-artístic en 1924, va merèixer ser inclòs en la llista del Patrimoni Mundial de la Unesco en 1998 per ser testimoniatge únic i excepcional dels orígens de la nostra societat. Mostra de forma gràfica, seqüències de la vida de les societats tribals que habitaven l’espai del prelitoral mediterrani mitjançant pintures i gravats realitzats amb pigments naturals que, pel seu estil i varietat temàtica, són úniques a Europa.
Ofereix una imatge excepcional de les societats i el seu simbolisme en un període inicial de l’evolució cultural occidental, situades en el període comprès entre el Epipaleolítico-Mesolític, perdurant dins de les primeres cultures agrícoles, és a dir entre 9000/8000 i 4500 anys abans de Crist. Ens descobreix, per primera vegada, a l’ésser humà com a protagonista d’aquesta expressió artística i la seua relació amb l’entorn, amb la vida, la caça, la religió i les relacions socials.
Els exemples de la província de Castelló es localitzen en cavitats naturals de la roca, escollides per la seua posició estratègica i privilegiada, en zones assolellades i amb un ampli panorama de l’entorn així com prop de punts estratègics amb aigua, llocs de trobada amb la caça, la recol•lecció, la dansa, etc.
La troballa en 1917 de les pintures en els abrics de la Valltorta i estudi d’un art rupestre desconegut fins al moment per part de la comunitat científica pionera, va posar en valor i va legitimar aquestes manifestacions del nostre passat. La recerca ens ha anat revelant com els habitants d’aquests llocs, fa milers d’anys, van ser capaços de crear excel•lents obres d’art. Estem davant les primeres mostres d’art europeu i a més d’una qualitat excepcional.
La seua significació segueix sent motiu d’estudi, encara que sembla clar que es tracta de llocs amb un contingut simbòlic particular, llocs de culte, enclavaments sagrats o bé d’ensenyament, per la seua ubicació. També es tracta de llocs on realitzar ritus propiciatorios de caça i llocs de reunió i d’herència de la memòria històrica del grup. Les pintures serien com una biblioteca per a la transmissió, un vehicle per a expressar cultura, coneixements i creences. Contemplem uns 10.000 anys d’història, un ric patrimoni artístic considerat entre els més antics de la Comunitat Valenciana.
Juan Bautista Porcar
L’artista castellonenc Juan Bautista Porcar Ripollés va participar en 1929 en el descobriment de la cova rupestre de la Joquera i en 1933 realitza, al costat de Gonzalo González Espresati i Eduardo Codina, el descobriment de l’important conjunt pictòric rupestre del Barranc de la Gasulla a Ares del Maestrat, a partir del com entrarà en contacte amb els grans arqueòlegs Henri Breuil i Hugo Obermaier, amb els qui va estudiar aquestes escenes epipaleolíticas, realitzant els seus calcs. Arran d’aquest últim descobriment va ser nomenat, per la Junta d’Excavacions Arqueològiques, Delegat per a la Recerca de l’Art Rupestre d’Ares del Maestrat.
La seua sèrie de pintures rupestres es tracta de recreacions realitzades a partir dels calcs que havia pres directament de les pintures parietals de la Gasulla en 1934. Sobre aquesta base compon uns quadres amb finalitat decorativa on les figures estan reproduïdes amb llibertat d’escala, mentre que en els fons es permet una major fantasia quant a variacions cromàtiques i toc de pinzell, fins al punt de construir, per si mateixos, vertaderes obres abstractes.